woensdag 24 augustus 2011

Start

Welkom!
Het is vandaag 24 augustus 2011,  de permanente afsluiting werd verwijderd. 
Gezien gebrek aan metingen de voorgaande dagen, wordt vandaag beschouwd als nulmeting.

Tijdstip: 18:00-18:30
  • personenwagens: 6
  • lichte vrachtwagens: 2
  • vrachtwagens: 0
  • autobussen: 0
  • andere: moto's, brommers, ...: 2
Voor meer info rond het doel van deze blog en de gebruikte methode, klik hier (of gebruik de tab 'doel en methode' bovenaan deze pagina)

13 opmerkingen:

  1. Is pas eerste dag. Ik vrees dat er nog veel auto's zullen passeren. Oplossingen zijn er genoeg (overtreders sanctionneren, verkeersremmers, afsluiten, ....)! Het is spijtig dat er veel commotie is/was (voorstander en tegenstanders) in de straat. Wat rustig was zal snel weer onrustig worden ????
    http://www.hbvl.be/limburg/sint-truiden/afsluiting-brandhoutstraat-verdeelt-buurt-in-twee-kampen.aspx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste heer Brans,
    Vanwaar plots dit initiatief?
    Waarom niet ingegaan op onze oproep om eens samen aan tafel te gaan zitten?
    Misschien kan ik dit begrijpen, achter onze rug werden brieven terug uit de brievenbus gehaald!
    Wij wilden toen, met voor- en tegenstanders, een oplossing zoeken waar iedereen gelukkig mee kon zijn. We wilden toen een gezammelijk voorstel formuleren voor het Stadsbestuur.
    Dit was natuurlijk geen volledige afsluiting!
    Wij vinden dat wij als bewoners langs alle kanten toegang moeten hebben tot onze woning en niet moeten omrijden omdat andere het plaatselijk verkeer niet respecteren.
    De Burgemeester heeft volledig gelijk! De mensen, bestuurders, moeten opnieuw opgevoed worden, maar het zijn toch niet de bewoners die moeten gestraft worden of wel?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. (vervolg) Onze leudieke acties met de smiley’s heeft duidelijk aangetoond dat de meerderheid (72%) van de bewoners de straat open wil. Deze mensen willen allemaal een veilige/relatief rustige straat maar dit bekom je niet met afsluiten!
    Uitrijden langs de Vliegveldlaan (dode hoek van links) en Geelstraat (bocht) is zeker niet veiliger!
    Iedereen vindt het erg dat ze bij mevr. Brugmans 3x op korte tijd aan de omheining inrijden maar sluit je daarom de straat af? Deze ongevallen worden niet veroorzaak door alle bewoners van de Brandhoutstraat maar door onvoorzichtige bestuurders welke overrijden zonder dat de weg vrij is en omdat op de Tongersesteenweg te snel wordt gereden.
    Wat ik me ook afvraag is wat je tracht te bereiken met je tellingen? Hoe objectief zijn deze?
    Auto’s tellen? Hoe maak je het onderscheid tussen bewoner, zijn bezoek of sluiprijder? Op onze straat staan min. 60 woningen, elke woning heeft minstens 1 auto, sommige zelfs 3. Als deze wagens zich 2 keer per dag verplaatsen krijg je al een hele beweging. Tel hier nog eens de familie en vrienden (en ik ben fier te kunnen zeggen dat ik deze heb) bij welke op bezoek komen...
    Bussen tellen? Ik kan u zeggen dat heel wat mensen blij zijn dat De Lijn onze straat terug aandoet.
    Vrachtwagens/lichte vrachtwagens tellen? Het kan best zijn dat deze bij een bewonner iets komen leveren of ophalen? Aan oa. Transport Hendrickx is een aantal jaren geleden gevraagd om onze straat te mijden, ze hebben dit zonder probleem gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. (vervolg)Wat is een veilige straat? Een straat welke is afgesloten met paaltjes? Waar de kinderen plots op straat beginnen spelen??? Ik kan u zeggen; toen de paaltje er stonden heeft iemand bijna een kindje omver gereden omdat hij bij het uitrijden van zijn inrit het niet kon zien achter zijn wagen.... Het was gewoon onverantwoord wat aan de kant Tongersesteenweg plots gebeurde; kinderen van enkel jaren alleen op straat laten spelen, al aan gedacht dat zij ook tussen de paaltjes door kunnen fietsen of hun bal nalopen... Iedereen heeft een (grote) achtertuin om in te spelen, op straat spelen kan niet meer in 2011, dat deden onze grootouders toen er nog geen auto’s waren.
    Wat mij ook opvalt is dat het de mensen zijn die recent in de Brandhoutstraat zijn komen wonen die het meeste last hebben van het sluipverkeer, nogtans wisten sommige goed waar ze bouwden/kochten. Al de rest kan zich vinden met het toegenomen verkeer en wil zeker zijn eigen vrijheid behouden. Ze willen ook dat er trager gereden wordt maar niet omrijden! Het doet mij een beetje denken aan Zaventem, daar vliegen vliegtuigen...
    Graag wil ik besluiten met te zeggen dat we eigenlijk allemaal een veilige straat willen en hier geen ruzie willen overmaken. We zijn daarom met een groot aantal bewoners naar de gemeente raad gegaan en hebben aan alle gemeenteraadsleden een brief "Wij willen absoluut een verdraagzame oplossing voor de hele buurt" afgegeven met voorstellen, maar ook om ons te verzetten tegen de volledige afsluiting.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. (Vervolg)Dat ze gerust verkeersremmers plaatsen in onze straat om het verkeer te remmen en te ontmoedigen.
    Controleren en beboeten.
    Stoptekens plaatsen kruispunt Brandhoutstraat/Groenstraat.
    Op de Tongersesteenweg een (korte) zone 50 maken en een flitspaal zetten, het probleem van gevaarlijk kruispunt is opgelost!
    Ik ben overtuigd dat de Stad met hun verkeersdeskundigen hier werk zullen van maken, het kan zeker zonder afsluiting en zonder de andere straten tot last te zijn. Dit kan natuurlijk even duren...
    Laat ons allen gewoon wat verdraagzaam zijn; als er nog een aantal wagens het plaatselijk verkeer niet respecteren en met aangepaste snelheid doorrijden, wat kan ons dat eigelijk maken???
    We nemen zelf toch ook de korte weg als we ergens naar toe moeten?
    Stel dat ze overal plaatselijk verkeer willen of paaltjes?
    Dit is niet de mening van mij alleen!
    Jos

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jos,
    eerst en vooral ben ik blij dat je zegt met aangepaste snelheid. Deze Blog is niet mijn initiatief maar wel een mogelijkheid om "IEDEREEN" (ook mensen die niet in onze straat wonen maar onze straat gebruiken op een deftige manier) de mogelijkheid te geven om zijn/haar visie te geven over de situatie. Het gaat er niet om paaltjes of geen paaltjes. Het enige wat we allemaal willen is dat hier iets gedaan zal worden aan de snelheid (door de bewoners en door de gebruikers). Kinderen (zijn tenslotte ook bewoners) de vrijheid afnemen is juist hetzelfde als de vrijheid van de autobestuurder afnemen.
    Dit is MIJN mening

    BeantwoordenVerwijderen
  7. en ruzie maken heeft geen zin, daar heb je gelijk in en is ZEKER niet de bedoeling van deze BLOg.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Graag wil ik even reageren op de brief die wij in onze brievenbus ontvingen betreffende deze blog .
    Ik vind het tof dat u inspanning levert om het verkeer dat onze straat bezoekt in kaart te brengen. Ik vraag mij enkel af hoe u een onderscheid maakt tussen het plaatselijk verkeer en het andere sluipverkeer. Bij plaatselijk verkeer bedoel ik de inwoners, maar ook hun bezoekers. Bvb als mijn zus op bezoek komt is dat geen sluipverkeer maar plaatselijk verkeer. Wist u trouwens dat er een 60-tal huizen staan en elk huis beschikt minstens over 1 wagen … Een aantal jaren geleden werd dit onderzocht en de politie geeft toe dat dit moeilijk te controleren valt. Zij zijn ervan overtuigd dat het verkeer moet ontmoedigd worden in onze straat waardoor er geen winst gemaakt wordt met het tussendoor rijden en bijgevolg het verkeer verminderd. Hiervoor is er reeds meermaals contact geweest van inwoners van deze straat met de verkeersdienst van de stad. Deze contacten zijn begonnen een vijftiental jaren geleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vervolg; Een 8- tal jaren geleden is de dialoog met het stadsbestuur gestopt. Daarom ben ik blij dat dit terug een punt geworden is om van onze straat een veilige en toch ook een gebruiksvriendelijke straat te maken voor de inwoners van deze straat.
    Wij, ik en enkele buurtbewoners, hadden het initiatief genomen om iedereen uit te nodigen per brief in de brievenbus. Alleen is het jammer te horen dat iemand deze brieven er op bepaalde plaatsen heeft uitgehaald waardoor we niet iedereen op de hoogte was. Ik hoop dat deze keer niet het geval is en dat iedereen zijn brief wel degelijk in de bus blijft zodat de eigenaar hem kan lezen. Op de gemeenteraad hoorde ik van de Burgemeester dat wij een brief of enquête zouden ontvangen hebben om op te reageren. Ik en nog een aantal anderen kwamen uit de lucht gevallen. Ik stel mij nu wel de vraag of deze brief mijn brievenbus bereikt heeft of er uitgehaald werd want ik heb hem nooit ontvangen, net zoals heel wat buren. Het is op die manier wel moeilijk om als 1 buurt naar buiten te treden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vervolg; Wij hadden de huizen geteld en bij onze bijeenkomst en er waren tussen de 70 à 75% aanwezigen, dan spreken we toch van ¾ van de straat. Wij hadden allen dezelfde mening, nl. dat er ingrepen dienen te gebeuren om het verkeer te ontmoedigen om onze straat te gebruiken zodat het verkeer verminderd en trager rijdt.
    Ik blijf steeds paraat om aan het initiatief mee te helpen om “een veilige en gebruiksvriendelijke Brandhoutstraat “ te maken waar bijna iedereen zich goed bij voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fritz, blij om te horen. dit is de bedoeling van deze Blog. Een eenheid vormen en hopen dat we 100% van de straat kunnen bereiken. Er is volgens mij al te veel commotie over uitnodigingen en geen uitnodigingen krijgen. Iedereen heeft de brief gekregen en als dat niet zo is ik heb nog exemplaren over. Ruzie maken heeft echt geen zin en daarom ben ik echt blij met u reactie. Met de telling kan inderdaad niet uitgemaakt worden wie of wat maar het is maar een poging om te laten zien dat het verkeer misschien snel gaat vermeerderen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beste bloggers, is het nu echt de bedoeling om de meningsverschillen van de straat uit te vergroten.
    Ik denk dat het verstandiger is om samen te zoeken naar een oplossing voor onze straat. Wie zegt dat er geen probleem is,is blind.Zelf zien we dat het verkeer steeds toeneemt. Nu is het nog relatief rustig, ... maar dit zal snel veranderen. Verdraagzaamheid kan, maar die moet langs twee kanten komen ... wat doen we bv. met alle bedrijfswagens,vrachtwagens,snelheidspiraten, ...
    Persoonlijk denk ik dat de huidige aanpak fout is, er wordt niet naar een oplossing gezocht ...in tegendeel.
    Ik stel vast dat sommige mensen helemaal niet op de hoogte waren van de samenkomsten ... Trouwens uit mijn brievenbus kan je zonder schade geen brieven halen.Ik wist eigenlijk van niets ... en was graag betrokken geweest bij de eerste vergadering. Oplossingen zoeken moet echt gemeend zijn ... ik heb nu niet deze indruk.
    Het samen constructief zoeken zullen we zeker niet behalen door hier terug naast elkaar door te praten. Volgens mij wensen sommigen helemaal
    geen wijzigingen aan de huidige toestand en wordt dit misbruikt als argument ...
    Ik betreur dit ...

    Malchair Dirk
    Brandhoudstraat 44

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dirk in mijn reactie over iedereen heeft de brief gekregen bedoelde ik de brief over deze blog. Van andere brieven en uitnodigingen had ik geen weet want heb er ook geen gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen